10 τρόποι για να ρίξεις τη χοληστερίνη σου με φυσικό τρόπο

   Πολλοί πιστεύουν ότι η υψηλή χοληστερίνη οφείλεται στην κατανάλωση τροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Αυτό όμως είναι μύθος. Μόνο το 30% των περιπτώσεων που έχουν υψηλότερη χοληστερίνη καταναλώνουν φαγητά με πολλά λιπαρά. Για τους περισσότερους η κατανάλωση τροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερίνη δεν μεταβάλλει τα επίπεδα της χοληστερίνης. Είναι το ίδιο μας το σώμα και συγκεκριμένα το ήπαρ που παράγει το 75% της χοληστερίνης που υπάρχει στο αίμα μας, καταβολίζοντας την τροφή μας και συγκεκριμένα τα σάκχαρα και τους υδατάνθρακες.

     Η χοληστερίνη δεν είναι μόνο επιβλαβής για τον οργανισμό μας. Αντιθέτως, το σώμα μας χρειάζεται συγκεκριμένα επίπεδα χοληστερίνης για την εύρυθμη λειτουργία των κυττάρων, των νεύρων και των ορμονών. Η χοληστερίνη αποτελεί απαραίτητο συστατικό των κυττάρων και η ζωή χωρίς αυτήν θα ήταν αδύνατη. Τη διανομή της χοληστερίνης στο σώμα μας έχουν αναλάβει ειδικές πρωτεΐνες - μεταφορείς που ονομάζονται λιποπρωτεΐνες. Οι LDL λιποπρωτεΐνες (η "κακή" χοληστερίνη) μεταφέρουν τη χοληστερίνη από το ήπαρ που παράγεται στα κύτταρα που τη χρειάζονται. Οι HDL λιποπρωτεΐνες (η "καλή" χοληστερίνη) δεσμεύουν την περίσσεια της χοληστερίνης από τα κύτταρα και την οδηγούν στο ήπαρ όπου διασπάται και αποβάλλεται.

     Κάτω από φυσιολογικές συνθήκες, οι λιποπρωτεΐνες αυτές διατηρούν μια ισορροπία στα επίπεδα της χοληστερίνης. Όταν όμως το ήπαρ παράγει περισσότερη χοληστερίνη από αυτή που μπορούν οι HDL να απομακρύνουν, τότε περίσσεια χοληστερίνης συγκεντρώνεται στο αίμα. Η επακόλουθη οξείδωση της χοληστερίνης (ιδιαίτερα της LDL μορφής) και η εναπόθεσή της στο εσωτερικό των αρτηριών δημιουργεί φλεγμονή στις αρτηρίες. Η χρόνια φλεγμονή και η εναπόθεση πλεονάζουσας ποσότητας χοληστερίνης οδηγεί στο σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας. Αν η κατάσταση αυτή δε θεραπευτεί με κατάλληλη αγωγή, εγκυμονούν κίνδυνοι όπως το έμφραγμα του μυοκαρδίου και το εγκεφαλικό. Επίσης, τα υψηλά επίπεδα χοληστερίνης μπορούν να προκαλέσουν σχηματισμό χολόλιθων, αύξησης της πίεσης του αίματος, μείωση της εγκεφαλικής λειτουργίας και ανδρική ανικανότητα.

                             # Φυσιολογικά επίπεδα χοληστερίνης

Ολική χοληστερίνη : 165 - 200 mg/dL

LDL χοληστερίνη : μικρότερη από 130 mg/dL

HDL χοληστερίνη : μεγαλύτερη από 50 mg/dL

λόγος  Ολική χοληστερίνη/HDL : μικρότερος από 3,7

λόγος LDL/HDL : μικρότερος από 3

* Σημείωση : Έρευνες έχουν δείξει ότι ο λόγος της ολικής χοληστερίνης/HDL και ο λόγος LDL/HDL αποτελούν σημαντικότερο παράγοντα κινδύνου από την ολική χοληστερίνη.

 

      10 συμβουλές για να μειώσετε τη χοληστερίνη με φυσικό τρόπο

1) Καταναλώστε φυτικές ίνες, με τη βοήθεια των οποίων θα μειώσετε τα επίπεδα της  χοληστερίνης. Η βρώμη, το καστανό ρύζι, τα όσπρια και τα φρούτα είναι άριστες πηγές φυτικών ινών. Ελαττώστε την πιθανότητα να αναπτύξετε καρδιακή νόσο περικλείοντας στο διαιτολόγιό σας φρούτα και λαχανικά με ζωηρά χρώματα (όπως τα βατόμουρα, το γκρέυπφρουιτ και τα μήλα), τα οποία είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και αναστέλλουν την οξείδωση της χοληστερίνης.

Εάν θέλετε να αυξήσετε την πρόσληψη φυτικών ινών, πάρτε 1 κουτάλι του γλυκού ψύλλιο (psyllium) με 1 ποτήρι νερό.

2) Καθιερώστε το ελαιόλαδο και τα έλαια ψαριού στη δίαιτά σας. Τα έλαια αυτά μπορούν να μειώσουν την "κακή" χοληστερίνη (LDL). Η επιπλέον λήψη ωμέγα - 3 λιπαρών οξέων περιορίζει τη φλεγμονή στις αρτηρίες και ελαττώνει τα επίπεδα της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων.

3) Εντάξτε την άσκηση στο καθημερινό σας πρόγραμμα. Ένα 30λεπτο περπάτημα τη μέρα μπορεί να κάνει θαύματα.

4) Αποφύγετε τις τροφές που περιέχουν κορεσμένα και υδρογονωμένα λίπη, όπως τα τηγανητά, τα γλυκά, τα κράκερς, ακόμα και τη φυτική μαργαρίνη. Η ζάχαρη και το αλκοόλ ενεργοποιούν την παραγωγή χοληστερίνης από το συκώτι, οπότε περιορίστε την κατανάλωσή τους. Η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης συνδέεται επίσης με υψηλές τιμές χοληστερίνης. Μην κόβετε τον καφέ,  αλλά περιορίστε τους σε 1-2 τη μέρα και αντικαταστήστε κάποιους με πράσινο τσάι. Το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες, μειώνει την "κακή" και αυξάνει την "καλή" χοληστερίνη.

5) Η λήψη αγκινάρας σε χάπια ή σε βάμμα ελαττώνει τη χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια.

6) Καταναλώστε 10 με 20 mg policosanol. Έρευνες έχουν δείξει ότι μειώνει τη χοληστερίνη και αυξάνει την HDL ("καλή") χοληστερίνη.

7) Πάρτε 900mg σκόρδου διαιρεμένο σε 2 δόσεις για τέσσερις μήνες. Αυτό μπορεί να μειώσει την ολική χοληστερίνη μέχρι και 12%.

8) Καταναλώστε σίλυβο σε χάπια ή σε μορφή βάμματος. Έτσι διασφαλίζετε την ομαλή λειτουργία του ήπατος.

9) Ο κράταιγος όταν λαμβάνεται σε μορφή ταμπλέτας ή βάμματος συντελεί στη μετατροπή της "κακιάς" (LDL) σε "καλή" (HDL) χοληστερίνη. Ακόμη μπορείτε να πάρετε τζίνσεγκ, τζίντζερ ή σπιρουλίνα τα οποία μειώνουν τη χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια.

10) Η λήψη βιταμίνης Β3 (νιασίνη) έχει εκπληκτικά αποτελέσματα στη μείωση της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων. Ξεκινήστε με 50mg δύο φορές τη μέρα και αυξήστε σταδιακά μέχρι 400mg τρεις φορές τη μέρα για τρεις μήνες. Η βιταμίνη Ε προλαμβάνει την οξείδωση της LDL ("κακής") χοληστερίνης. Να λαμβάνετε 400IU τη μέρα. Ομοίως και η λήψη βιταμίνης C (αναστέλλει την οξείδωση και μειώνει την ολική και κακή χοληστερίνη).

Οδηγία για τα άτομα που λαμβάνουν στατίνες ( π.χ. Lipitor, Zocor, Atrost κ.α.)

     Οι "στατίνες", τα φάρμακα δηλαδή που μειώνουν τη χοληστερίνη, δρουν αναστέλλοντας τη λειτουργία ενός ενζύμου (HMgCoA  ρεδουκτάση) που εμπλέκεται στο σχηματισμό της χοληστερίνης στο ήπαρ. Το ίδιο ένζυμο ευθύνεται για τη σύνθεση του συνενζύμου CoQ10, ένα απαραίτητο συστατικό για τη σωστή καρδιακή λειτουργία. Έρευνες έχουν δείξει ότι η λήψη των στατινών για 3 μήνες οδήγησε στη σημαντική μείωση του συνενζύμου CoQ10 κατά 40%. Ωστόσο, η παράλληλη λήψη 100mg τη μέρα CoQ10 μπορεί να επαναφέρει το συνένζυμο CoQ10 σε επαρκή επίπεδα στο αίμα.

 

Βιβλιογραφία:

1) Prescription for natural cures, James F. Bald, M.D., Mark Stengler, N.D.

2) Prescription for herbal healing, Phyllis A. Balch , CNC

3) Prescription alternatives Earl. l. Mindell, R.Ph. Phd, and Virginia Hopkins, M.A.